Wednesday 30 January 2013

Svar på en fråga


Så har man landat hemma för dagen och så har det ramlat in en kommentar ifrån en anonym. Så jag tänkte svara på den. "är det dyrt att bo i london, vad kostar boende, buss/tåg biljett maten internet hyra? hur mycket pengar hade du med dig när du åkte räckte det? tacksam för svar på"

Ja, vad ska man börja med. Det är dyrt att bo i London. Men det beror även en hel del på vart man bor och hur kräsen du är. Oyster card (buss och tåg) varierar i pris beroende på vad du vill ha. Om du vill endast åka buss så är det billigare. Men det går fortare att åka tunnelbana, men det är även dyrare och ju fler zoner du kan åka i desto dyrare blir det. Maten skulle jag säga är väldigt likt i prisklass med Sverige. Det finns dyrare och billigare grejer. (Jag handlar i och för sig på en stor mataffär och inte en liten. Så det lär ju variera lite grann i såna fall men det gör det ju i Sverige också.) Och angående internet så brukar jag surfa via min telefon. Jag betalar 15 pund för 300 minuter, 3000 sms och fritt internet. Så jag brukar slå på Wi-Fi hotspot på telefonen. Det funkar bra för mig.

När jag åkte hit så åkte jag hit för att plugga och hade ett studiestöd och leva på. Det fungerade jätte bra för mig. Men jag har inte haft världens bästa koll på hur mycket pengar som gick i början. Det är väl bara att tänka sparsamt och inte sätta sprätt på pengarna. Jag har för mig att jag läste på londonsvenskar att man bör ha ca 10 000 kronor för att stabilisera sig och hitta jobb. Det kan även varit mer men du kan ju spana in deras sida om du inte gjort det och läsa lite. Det beror ju trots allt en hel del på vad du vill ha för vanor och liknande för att räkna ut hur mycket man borde ha i start budget.

Hoppas du fick något vettigt ur mitt rabblande och hoppas du lyckas med det du vill göra.


No comments:

Post a Comment